Служба Святителю Игнатию (Брянчанинову),
епископу Кавказскому и Черноморскому
Месяца апреля в 30-й день (13 мая)
НА МАЛЕЙ ВЕЧЕРНИ
На Господи, воззвах: стихиры на 4, глас 2.
Подобен: Егда от Древа:
Святителю Игнатие пречудне,/ бысть Фиваида Российская земля северная,/ иноческих подвигов и трудов твоих начало,/ идеже Подвигоположника Господа Иисуса,// в молитвеннем делании тебе укрепляюща, обрел еси.
Егда, в возраст пришед,/ начальник монахов соделался еси,/ тогда обитель северная во имя Сергия преподобнаго прият тя, отче,/ и тамо познал еси меру скорбей великих и болезней тяжких,/ таже и утешения от присных братий твоих,// и посещения явльшагося ти Духа Утешителя сподобился еси.
Страны южныя, близ Понта лежащия,/ послушанием Святей Церкви достигл еси, отче,/ во святительстем звании твоем/ явился еси отец и наставник народов и племен Кавказских,// жаждавших слова Христова.
Егда же время отшествия твоего приближися,/ святителю Господень Игнатие,/ тогда во обители иночестей на брезе Волжстем,/ труды слова и молитвы полагая,/ со упованием к Богу отшел еси,/ в Немже обрет покой и мир мног.
Слава, и ныне, праздника.
На стиховне стихиры, глас 1.
Подобен: Небесных чинов:
Ученьми отца духовнаго наставляемь,/ отче Игнатие,/ правилом жизни иноческия обучался еси/ и, в послушаниих различных/ упражняяся усердно,// путь святых совершил еси.
Стих: Честна пред Господем/ смерть преподобных его.
Мудрость стяжав духовную,/ такожде и знание писаний отеческих,/ чада послушания/ во множестве приобрел еси, отче,/ ихже к Царству Небесному и вечному // духовно руководил еси.
Стих: Блажен муж, бояйся Господа,// в заповедех Его восхощет зело.
Возлюбив душу ближняго твоего,/ еже ко Господу Спасу привести ю,/ любовь духовную к чадом твоим являя,/ псаломски восклицал еси:/ приидите, чада, послушайте мене,// страху Господню научу вас.
Слава, и ныне, праздника.
Тропарь писан на велицей вечерни.
НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ
Блажен муж: 1-й антифон.
На Господи, воззвах: стихиры праздника 3 и святаго 5, глас 5.
Подобен: Радуйся:
Радуйся и веселися светло,/ земле Российская,/ новаго святителя Божия, Игнатия, явившая,/ иже веру Христову писаньми своими изъясни/ и, законы Духа восписуя,/ стезю жития духовнаго ясну содела.
Радуйся, святителю Игнатие предивне,/ измлада путь заповедей Христовых возлюбив,/ избранник Господень предивен явился еси,/ горнило же искушений и бед прешед,/ учитель православным людем показася,// жизни вечныя законы духовныя изъясняя.
Радуйся, иже во иночестем чине / имя Богоносца восприял еси,/ сице и сам, святителю Игнатие,/ скорби и болезни, яко священномученик, терпя,/ чрез все житие твое/ имя Христово внутрь сердца своего запечатлел еси,// молитвою непрестанною укрепляяся.
Радуйся, святителю Христов богомудре,/ Бога истиннаго и жива взыскав,/ даже до конца дний твоих предстоял еси Христу,/ молитвою непрестанною и любовию укрепляяся,// таже терпением скорбёй находящих утверждаяся.
Слава, глас 4:
К правде вечней и жизни некончаемей устремился еси,/ святителю Игнатие пречудне,/ и, сия ближним твоим исповедуя,/ к любви Божией призывал еси,/ ныне же в незаходимей славе жития непрестающаго// в Царствии Христове сияеши.
И ныне, праздника.
Вход. Прокимен дне. И чтения 3 святительская.
Притчей чтение (главы 10 и 8):
Память праведнаго с похвалами, и благословение Господне на главе его./ Блажен человек, иже обрете премудрость, и смертен, иже уведе разум./ Лучше бо сию куповати, нежели злата и сребра сокровища./ Честнейшая же есть камений многоценных, все же честное недостойно ея есть./ Долгота бо дней и лета живота в деснице ея, в шуйце же ея богатство и слава./ От уст ея исходит правда, закон же и милость на языце носит./ Послушайте убо мене, о чада, честная бо реку,/ и блажен человек, иже пути моя сохранит:/ исходи бо мои - исходи живота, и уготовляется хотение от Господа./ Сего ради молю вас и предлагаю мой глас сыновом человеческим:/ яко аз, премудрость, устроих совет, и разум и смысл аз призвах./ Мой совет и утверждение, мой разум, моя же крепость./ Аз мене любящия люблю, ищущии же мене обрящут благодать./ Разумейте убо, незлобивии, коварство, ненаказаннии же, прилагайте сердца./ Послушайте мене и паки, честная бо реку,/ и отверзу от устен правая,/ яко истине поучится гортань мой, мерзски же предо мною устны лживыя./ С правдою вси глаголы уст моих:/ ничтоже в них стропотно, ниже развращенно./ Вся права суть разумевающим и проста обретающим разум./ Научаю бо вас истине, да будет о Господе надежда ваша / и исполнитеся Духа.
Притчей чтение (главы 10 и 11):
Уста праведнаго каплют премудрость,/ язык же неправеднаго погибнет./ Устне мужей праведных каплют благодати,/ уста же нечестивых развращаются./ Мерила льстивая мерзость пред Господем,/ вес же праведный приятен Ему./ Идеже аще внидет досаждение, тамо и безчестие,/ уста же смиренных поучаются премудрости./ Совершение правых наставит их, и поползновение отрицающихся упасет их./ Не пользуют имения в день ярости,/ правда же избавит от смерти./ Умер праведный, остави раскаяние,/ наручна же бывает и посмеятельна нечестивых пагуба./ Правда непорочнаго исправляет пути,/ в нечестие же падает неправда./ Правда мужей правых избавит их,/ безсоветием же пленяются беззаконнии./ Скончавшуся мужу праведну, не погибнет надежда,/ похвала же нечестивых погибнет./ Праведник от лова убегнет,/ вместо же его предается нечестивый./ Во устех нечестивых сеть гражданом,/ чувство же праведных благоспешное./ Во благих праведных исправится град,/ и в погибели нечестивых радование./ Во благословении правых возвысится град,/ усты же нечестивых раскопается./ Ругается гражданом лишенный разума,/ муж же мудрый безмолвие водит.
Премудрости Соломоновы чтение (глава 4):
Праведник аще постигнет скончатися, в покои будет./ Старость бо честна не многолетна,/ ниже в числе лет исчитается./ Седина же есть мудрость человеком,/ и возраст старости - житие нескверное./ Благоугоден Богови быв, возлюблен бысть,/ и живый посреде грешник преставлен бысть./ Восхищен бысть, да не злоба изменит разума его / или лесть прельстит душу его./ Рачение бо злобы помрачает добрая,/ и парение похоти пременяет ум незлобив./ Скончався вмале, исполни лета долга,/ угодна бо бе Господеви душа его, сего ради потщася от среды лукавствия./ Людие же видевше и не разумевше,/ ниже положше в помышлении таковое,/ яко благодать и милость в преподобных Его / и посещение во избранных Его.
На литии стихиры, глас 1:
Мысль спасительную,/ еже последовати учению святых отец,/ нарекл еси, отче преподобне, звезду твою,/ путеводствующую тя/ и освещающую тесный путь// ума и сердца твоего к Богу.
Мысль благая,/ путеводствующая тя, отче богомудре,/ на источники воды живыя/ приведе во обители иноческия,/ идеже в подвизех мнозех// Бога приобрел еси.
Слава, глас тойже:
Страну истины обрел еси, отче преподобне,/ учение святых отец,/ и, тех писанием чрез все житие твое усердно последовав, взывал еси:/ сии суть звезды небесныя, испущающия согласный и единый свет,/ сии суть корабли, идущии к пристани единей,/ сей лик, воспеваяй единую Божественную песнь,/ и, тех учению последуя,// душу твою к вечней жизни управил еси.
И ныне, праздника.
На стиховне стихиры, глас 6:
Песнь священную воспел еси, преподобне отче,/ под сению Креста Господня,/ песнь хвалы и благодарения,/ темже и людем Божиим, в странствии сущим,/ воздавати хвалу Богови у подножия Древа Крестнаго// помози твоими молитвами.
Стих: Честна пред Господем/ смерть преподобных Его.
Изъяснил еси нам, отче, писании твоими,/ что есть чаша Христова./ Сию чашу скорбей и напастей,/ отче преподобне,/ яко дар Божий, с благодарением приимати в житии нашем// помози нам твоими молитвами.
Стих: Священницы Твои облекутся в правду,// и преподобнии Твои возрадуются.
Житейское море страстей и скорбей/ душею твердою прешел еси, яко кораблецем,/ темже души наша, волнами греховными обуреваемыя,/ сохрани в спасительнем корабли Церкве Христовы,/ яко молитвенник изрядный.
Слава, и ныне, праздника.
Тропарь, глас 8:
Православия поборниче,/ покаяния и молитвы делателю и учителю изрядный,/ архиереев богодухновенное украшение,/ монашествующих славо и похвало:/ писании твоими вся ны уцеломудрил еси./ Цевнице духовная, Игнатие богомудре,/ моли Слова Христа Бога,/ Егоже носил еси в сердце твоем,/ даровати нам прежде конца покаяние.
Ин тропарь, глас тойже:
Избранник возлюблен Христови явился еси,/ Тому скорбьми многими и молитвою непрестанною прилепився,/ благодать Духа Святаго стяжав,/ учитель изряден людем был еси./ Поминай нас, святителю Игнатие, богоносе Российский,/ да учении и молитвами твоими покаяние спасительное обрящем/ и любовию сердечною Христу усвоимся.
Слава, и ныне, праздника.
НА УТРЕНИ
По 1-м стихословии седален, глас 2:
Молитвами и скорбьми многими в житии твоем Христу соединився,/ учитель изряден и помощник людем твоим явился еси, святителю Игнатие,/ моли о чтущих память твою, блаженне.
Слава, и ныне, праздника.
По 2-м стихословии седален, глас 8:
Рекл еси, отче: еже размышляти о вочеловечении Бога Слова,/ о спасительных страданиих и Воскресении Его,/ степень есть видения духовнаго,/ еже молитвами твоими сподоби ны стяжати, отче преподобне.
Слава, и ныне, праздника.
По полиелеи седален, глас 5.
Подобен: Преподобне отче:
Преподобне отче, святителю всечестне, ты учил еси,/ яко молитва, вера правая и терпение скорбей потребны, во еже спастися./ Помози нам, святче Божий,/ да ученьми твоими ограждаеми, спасение душ наших улучим.
Слава, и ныне, праздника.
По 50-м псалме стихира, глас 6:
Познал еси тайну святыя трапезы Господни/ в сиянии светила великаго:/ якоже солнце, учил еси, во всяцей капли росы отображено есть,/ такожде и в трапезе Господни/ кийждо приобщен есть Христу всецело по Божеству и человечеству./ К сему же таинству со страхом Божиим и неосужденно приступати/ твоими молитвами, святе Игнатие, нас сподоби.
Канон святаго, глас 8.
Песнь 1
Ирмос: Колесницегонителя фараоня погрузи/ чудотворяй иногда/ Моисейский жезл, крестообразно поразив/ и разделив море,/ Израиля же беглеца, пешеходца, спасе,// песнь Богови воспевающа.
Путь духовный, к Богу Живу ведущий, прешел еси, святителю Игнатие,/ ясно указуя нам, како подобает стезю жития земнаго преходити,/ учению Христову внемлюще.
Первую степень в лествице добродетелей Евангельских, нищету духовную, узрел еси, отче,/ и той последовати, тую возлюбити,/ тою пути духовнаго начало полагати завет твой дал еси.
Нищета духа, рекл еси, соль есть всех жертв духовных,/ нищета бо духа блаженство первое наречеся во Святем Евангелии Христове,/ ейже вси прочии блаженства, кротость, милосердие, сердца чистота, последуют и ею совершаются.
Богородичен: Мати Света, Пречистая Богородительнице,/ житие спасительно на земли с Сыном и Богом Твоим совершившая,/ нас, недостойных, укрепи, от грехов избави и к правде вечней шествовати утверди.
Песнь 3
Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи,/ и Церкве Зиждителю,/ Ты мене утверди в любви Твоей,/ желаний краю, верных утверждение,// Едине Человеколюбче.
Правду Христову в житии своем восписуя, святителю Христов Игнатие,/ обрел еси на пути сем, еже плакати и рыдати о содеянных злых/ и к Спасителю мира притекати.
В юности плачем иноческим горце восплакал еси в келлии своей/ о разрушении храма сердца человеческаго,/ Богом созданнаго Богослужения возвышеннаго ради, о пленении души и ума,/ от сих же всех токмо единем Богочеловеком Спасителем избавимся.
И паки плач стяжал еси, отче, в иночестем житии твоем,/ егда вся преграды, от Бога удаляющия тя, препобедил еси./ Сего плача ради помяни нас, чтущих святую память твою.
Богородичен: Дево Пречистая, печали наша и скорби утоляющая,/ плач спасительный подавай нам,/ да о бездне зол наших и неправд восплачем пред Тобою.
Кондак и икос праздника.
Седален, глас 3:
Поучал еси, отче достохвальне,/ яко молитву чисту стяжати, таже чувство покаяния и плача возлюбити/ довольно есть, во еже спасение вечное улучити,/ егоже и нас, грешных, сподоби молитвами твоими, святе.
Слава, и ныне, праздника.
Песнь 4
Ирмос: Ты моя крепость, Господи,/ Ты моя и сила,/ Ты мой Бог, Ты мое радование,/ не оставль недра Отча/ и нашу нищету посетив./ Тем с пророком Аввакумом зову Ти:// силе Твоей слава, Человеколюбче.
Тайны жития иноческаго взыскуя, блаженне Игнатие,/ познал еси, яко каятися подобает и труд иноческий ничтоже ино есть,/ еже делание непрестаннаго покаяния.
В покаянии, слезах и плаче о содеянных злых/ узрел еси, отче, спасения путь, к Горней жизни ведущий,/ иже предлежит и всякому носящему имя Христово.
Рекл еси, отче преподобне, яко должно есть покаянием страсти отсекати,/ таже покаянием доброделание стяжати,/ и, аще не узрит око наше, яко грешни есмы,/ не имамы спасения вечнаго улучити.
Богородичен: Мати Божия, грешных Споручнице и Помощнице,/ путь наш, к Богу ведущий, покаянием истинным укрепи,/ зрением греха и исповеданием его направи.
Песнь 5
Ирмос: Вскую мя отринул еси/ от лица Твоего, Свете Незаходимый,/ и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго,/ но обрати мя и к свету заповедей Твоих// пути моя направи, молюся.
Плачем и покаянием непрестанным душу твою снабдевая, отче Игнатие,/ делатель молитвы явился еси, сию от возраста младенческаго возлюбив,/ и в основание жизни духовныя положил еси.
Молитвою усердною житие твое от юности укрепляя,/ даже до кончины подвиг твой молитвенный ко Христу Богу соблюдал еси,/ имже о Бозе Спасе утверждаяся.
В возраст мужеский пришед, монахов начальник быв и многообразныя скорби испытуя,/ в молитве твердей и непрестанней со многими слезами/ ослабу и отраду истинную почерпал еси, отче всеблаженне.
Богородичен: Дево Пречистая, Мати Христа Бога,/ венец молитвы неусыпающия,/ о нас, грешных, мольбу Богу принеси/ и молением Твоим от напастей и скорбей нас избави.
Песнь 6
Ирмос: Молитву пролию ко Господу/ и Тому возвещу печали моя,/ яко зол душа моя исполнися/ и живот мой аду приближися,/ и молюся, яко Иона:// от тли, Боже, возведи мя.
Явился еси учитель молитвы сердечныя, отче наш Игнатие,/ ясно наставляя, како должни есмы пред Лицем Христовым предстояти/ и молитву покаяния творити.
Подобает на молитве, поучал еси, отче,/ встати в лице прокаженных, слепых, глухих, хромых/ и тако ко Христу, от сердца сокрушеннаго,/ от нищеты духа нашего, молитву тщатися творити.
Егда тишина возвеет в сердце на молитве, поучал еси, отче,/ и мир ко всем, смирение, сострадание и любовь к человеком,/ тогда познаем, яко благодать Духа Свята сие содела.
Богородичен: Мати Божия, Духа Святаго приятелище непостижимое,/ о смертных нас молися/ и молитву нашу к Богу управи.
Кондак, глас 8.
Подобен: Аще и во Гроб:
Аще и совершал еси стезю жития земнаго, святителю Игнатие,/ обаче непрестанно зрел еси законы бытия вечнаго,/ сему поучая ученики словесы многими,// имже последовати и нам, святче, помолися.
Икос:
Рекл еси, отче, в писаниих твоих,/ яко подобает имети страх Божий,/ во еже вступити в совершенство всех добродетелей, любовь Божию,/ и тако Отцу Небесному уподобитися./ Сему учению последовати и нам, святче, помолися.
Песнь 7
Ирмос: Отроцы еврейстии в пещи/ попраша пламень дерзновенно/ и на росу огнь преложиша, вопиюще:// благословен еси, Господи Боже, во веки.
В зимнем обнажении ветвей древесных поучался еси, отче, тайне воскресения мертвых,/ якоже бо древо во время свое листвием покрывается, тако и кости человеческия оживут/ и, облекшеся плотию, в мир новый вступити имут.
Познал еси, отче, елико возможно,/ тайну кончины бытия человеческаго, тайну естества ангельскаго и души человеческия,/ и воздал еси благодарение Богу.
Единаго токмо Бога, Духа Истины, исповедал еси,/ Иже Един всесовершен есть,/ Емуже покланяющеся, тя, отче, величаем.
Богородичен: Дево Марие, Мати Неизреченнаго Света,/ нас, грешных, от мысленных падений огради,/ Божественное же учение Церкве Святыя в сердцах наших укрепи.
Песнь 8
Ирмос: На горе святей прославльшася/ и в купине огнем Приснодевы Моисеови тайну явлъшаго,/ Господа пойте// и превозносите во вся веки.
Возлюбил еси, отче, служити братии словом Божиим,/ и бысть тебе служение сие в подвиг жития твоего,/ нам же в радование непреложное, вопиющим ти:/ не остави нас, отче, словом и молитвами твоими.
В служении Слову услышал еси в души твоей глас уверения во спасении,/ сего ради преискренне возлюбил еси ближних твоих/ и самое то Слово Божие.
Поучал еси ближних твоих, святителю,/ яко Спаситель наш есть Огнь Небесный,/ Иже и в словесех Его Евангельских действует.
Богородичен: Мати Божия, Бога Слова рождшая, даждь слово рабом Твоим,/ еже сказати тайну всемилостиваго заступления Твоего,/ в тайне рождения Слова, Христа Бога, явльшуюся.
Песнь 9
Ирмос: Ужасеся о сем Небо,/ и земли удивишася концы,/ яко Бог явися человеком плотски,/ и чрево Твое бысть пространнейшее Небес./ Тем Тя, Богородицу,// Ангелов и человек чиноначалия величают.
Многи труды и болезни подъяв в житий твоём, святителю всечестне,/ Кресту Христову, светло сияющу, поклонился еси/ и молитву твою ко Христу простерл еси.
Скорбьми обуреваемый, зрел еси в видении в келлии своей Странника, посетившаго тя./ Откуду шествуеши? И где селение Твое? Почто доселе оставлял еси е? - / сладце вопиял еси, отче, явльшемуся ти Христу.
В хождении пред Господем познал еси, отче, судьбы Отечества твоего,/ таже и кончину твою ясно провидел еси,/ к Богу Слову, Христу возлюбленному, молитвенно устремляяся.
Богородичен: Мати Божия, сияние неизреченнаго Света,/ стопы наша к жизни вечней направи,/ прощающи вся злая, нами содеянная.
Светилен праздника.
Слава,святителя:
Имя Богоносца преславнаго в монашестем образе твоем восприем,/ отче Игнатие, святителю всечестне,/ Христа молитвою непрестанною внутрь сердца твоего вселил еси/ и был еси учитель, к Свету невечернему ведый,/ богоносец воистину досточудный явився.
И ныне, праздника.
На хвалитех стихиры праздника 3 и святаго 3.
Стихиры святаго, глас 8:
В житий твоем поучал еси, отче преподобне,/ яко сердце человеческое обретает покой,/ егда в заповедех Христовых пребывает,/ изобразити бо в души образ Христов/ благо есть и спасительно,/ сего же и нас достигнути// милостивно сподоби молитвами твоими.
Христу последовал еси усердно, святителю Игнатие,/ вся мирская отложив и Крест Господень на рамо взем,/ темже пути совершенства достигл еси,/ к сему и нас приведи, отче,// молитвами твоими.
Приидите, собери людей Божиих,/ припадём усердно ко источнику приснотекущему,/ святителю Игнатию, богоносцу Российскому,/ и восхвалим, усердно просяще:/ молитвами твоими, святителю,/ подай просвещение душам нашим.
Слава, и ныне, праздника.